Monday, September 21, 2009

Aidilfitri 2009

Salam aidilfitri pada semua...my entry on the 2nd day of raya. on my last post I said that my raya this year a little bit not meriah. tapi mcm biasa la, ada hati nak sambut kecik2, dari pagi raya pertama dah kena serbu umah aku...huhuhu. gue keletihan, tak dok sapo2 nak nolong den kecuali mama. my grandma have a very big family. she the only one who have just 4 childrens. her other siblings have 10+ childrens. cuba bayangkan umah aku penuh dgn org dari ruang tamu depan sampai ada duk kat dapo. roti jala n gulai kuzi utk raya pertama blh dikatakan hampir habis. letih gak aku nk buat air & basuh gelas serta pinggan. dah aku jer yg ada kat umah,bergilir2 ngan mama basuh. doa aku dimakbulkan petang tu,aku minta ujan so, xder org nk dtg lg.hahaha...memang ujan pon ptg tu. lepas magrib aku terus tertido,bgn pkl 5 pagi semayang isya'.


Masuk raya kedua, ayah su buat openhouse. aku dah bagitau mama, baik ler kuar umah awal, nnt org dtg umah plak. nasib baik belah pagi xder sgt org dtg, lama gak aku lepak kat umah ayah su, duk sembang2 ngan kak gee. mama balik umah dulu sbb tapow utk mok nasi kerabu. duk syok2 borak, adek call kata mama xcukup tangan ramai dah org dtg umah. terpaksa la aku balik. the same thing happen at the 2nd day. umah penuh dtg family belah mok n family belah arwah abah. ayah su aku tu adek bongsu arwah abah aku. jadi kaum kerabat arwah abah sumer singgah umah aku sbb ayah su aku duk kat blkg umah aku jer. aku dari jadi tukang buat air n basuh pinggan naik pangkat jd jurugambar la plak.


Tiba2 terasa meriah umah aku ni. walaupun aku dpt jangka benda ni berlaku sebab mmg every year umah aku ni mmg ramai org dtg. Mok ialah kakak yg paling tua dlm siblings dia. umur dia pon dah byk dah 100+ tahun,ramai la yg dtg melawat. family arwah abah pon rapat ngan mok. kira mok ni agak terkenal la kat area bunut payong ni. adek-beradek arwah abah mok kenal sumer. agak rapat la. seronak plak rase biler sumer berkumpul. tapi yg letih nyer aku jugak.

hari ni baru 2nd day raya, hari2 yg seterusnya aku xtau la mcm mana. tapi mmg best. harap2 dapat lagi berkumpul nextyear.

No comments:

Post a Comment